سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

    نظر

دکتر موسلی  یکی از روان شناسان اجتماعی نوین ،ضمن تحقیقات خود خاطر نشان می سازد ،کودکان قدرت تصمیم گیری را در خانه می آموزند یعنی جایی که بیشترین وقت خود را در آنجا سپری کرده ،کارها و فعالیت های گوناگونی را تجربه می کنند.

والدین می توانند با پر بار کردن فعالیت های روز مره ی کودکان در خانه و آموزش آنان در سنین مختلف، موجب رشد شخصیت و توانایی های فرزندانشان شوند.

 موسلی ضمن تمرکز بر جنبه های مختلف زندگی کودک (از تولد تا نوجوانی) توجه به نکات زیر را مهم می داند:ادامه مطلب...

آموزش خواندن فکردیگران

    نظر

آیا مایلید به افکار کسی که در کنار دستتان نشسته است پی ببرید؟ اگر با افراد زیادی مواجه شده باشیم می توانیم بسیاری از آنها را حتی از نوع صحبت کردنشان بشناسیم. اما این شناخت در مواجهه حضوری با دانستن بسیاری از حالات ثابت شده در علم روان شناسی، بهترین فرهنگ نامه آدم شناسی را برایمان می گشاید. با شناخت بیشتر افراد، ارتباطمان جهت دار می شود و در مدت کوتاهی خواهیم توانست به هدف مورد نظر از این آشنایی و ملاقات نزدیک شویم. ایجاد رابطه صحیح باعث رشد عزت نفس در انسان و تقویت ارتباط ما با خودمان و اطرافیان می شود. هر چه بهتر و کامل تر با خود و دیگران ارتباط برقرار کنیم ، احساس موفقیت از ایجاد یک ارتباط صحیح و دوستانه، ما را زودتر به هدف هایمان می رساند.ادامه مطلب...

روانشناسی مطالعه

    نظر

بر اساس کارهای مربوط به هر موضوع درسی وقت کار و تفریح خود را مشخص کنید. برای هر موضوع به خصوص، حداقل از یک هفته قبل به مطالعه بپردازید. در این مورد به پیشنهادهای زیر عمل کنید.


1ـ برنامه‌ی مطالعه خود را با دیدی واقع‌بینانه طرح‌ریزی کنید.


مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید.


2ـ کارهای فوق‌العاده را هم منظور کنید.


گاهی کارهای غیرمنتظره و عوامل دیگری پیش می‌آیند که ممکن است برنامه‌ی کار شما را به هم بزنند. برای این کارها وقت لازم را پیش‌بینی کنید.


3ـ اوقات خود را تقسیم کنید.


برای مطالبی که یادگیری آن‌ها زیاد به حافظه متکی است، وقت مطالعه را تقسیم کنید. (مثلاً شبی یک ساعت در پنج شب بهتر از پنج ساعت در یک شب است.


4ـ از بهترین ساعت‌های خود استفاده کنید.


کارهای سنگین را برای ساعت‌هایی که بهتر می‌توانید کار کنید اختصاص دهید و ساعت‌های غیرتولیدی خود را برای کارهای آسان بگذارید.


5ـ در صورت امکان مطالب مشابه را با هم نخوانید.


خواندن مطالب مشابه با یکدیگر اشتباه می‌شوند و در کار شما مزاحمت ایجاد می‌کنند.


 


نکته : پیش از یک ساعت مطالعه‌ی مداوم، طبیعتاً میزان کارآیی کاهش می‌یابد. در پایان هر ساعت مطالعه‌ی به طور مرتب، تنفس کوتاهی بگیرید. این باعث می‌شود مطالب خوانده شده در مغز پردازش یابند و نیز فکر کمی استراحت کرده و دوباره آماده‌ی یادگیری شود.


نکته : این را بدانید که خواننده در خارج از کلاس درس نقش معلم و شاگرد هر دو انجام می‌دهد و مسئولیت هر دو را بر عهده می‌گیرد. وی می‌تواند در خود علاقه ایجاد کند، درباره‌ی مطلب مورد مطالعه اظهارنظر کند، مطالب دشوار و نامشخص را تعیین کند، و کیفیت مطلب خواندنی را ارزشیابی کند.